Kengät myös eriparisiin jalkoihin

Kookenkä

Jalkineiden hankinta voi olla ihmiselle hankala urakka. Suurena apua on silloin avulias ja ammattitaitoinen kenkämyyjä – sellainen kuin Sari Goodmanin Kookengässä.

Lähdin kaveriksi kenkäostoksille.  Aiempien kokemusten perusteella varasimme aikaa reilusti. Siihenkin oli henkisesti varauduttu, että pitää ajella isompaan kaupunkiin.

Ihmiset ovat erilaisia, myös jaloistaan. Kenkien etsiminen hieman tavallista erilaisempiin jalkoihin käy voimille ja välillä – vikaostosten muodossa – myös kukkarolle. 

Olen onnekseni löytänyt itselleni sopivat kengät aina kohtalaisen helposti. Riittää, kun muistaa, minkä merkkien lestit on passeleimpia. Tuosta helppoudesta kannattaa olla kiitollinen.

Jo toisessa liikkeessä onnisti

Etukäteen laaditun suunnitelman mukaisesti kierroksemme alkoi Goodmanista. Ensin katsottiin ja vähän sovitettiinkin  Click Shoesin kenkiä. Palvelu oli ystävällistä ja avuliasta, mutta valikoimasta ei löytynyt asiakkaan tarpeisiin sopivia jalkineita.

Siis rullaportailla kerros ylöspäin ja Kookenkään! Minulla on ollut koko ketjusta korkeintaan keskinkertainen kuva. Goodmanin myymälään en ollut koskaan aiemmin jalallani astunut.

Kerroimme, mitä etsimme. Myyjä kuunteli ja ymmärsi. Juuri niin kokeneen ammattilaisen pitääkin tehdä, mutta turhan usein palvelu kompastuu kuuntelun puutteeseen.

Heti ensimmäiset esitellyt kengät näyttivät lupaavilta. Aluksi valittiin väri, sitten ruvettiin sovittelemaan kokoja.

Ensimmäinen koko tuntui toisessa jalassa liian pieneltä, seuraava taas toisessa liian isolta. Myyjä otti avuksi pohjalliset, jolloin päästiin jo tyydyttävään tulokseen.  Ei välttämättä olisi tullut mieleen, että pohjallisen voi tosiaan laittaa vain toiseen kenkään.

Kenkien istuvuudessa jäi vielä vähän toivomisen varaa, mutta siihenkin oli tarjolla ratkaisu. Myyjä opasti poikkeamaan Keskustalon suutarilla, josta kuulemma löytyy monipuolinen valikoima pohjallisia ja muita vastaavia tarvikkeita.

Ja niin löytyikin, mutta suutari ansaitsee tulla kehutuksi ihan eri kirjoituksessa.

Hyvä myyjä tietää, mitä myy

Kaiken maailman puhelinhäiriköt ovat ainakin minun silmissäni pilanneet myyjien mainetta. Pitäisi muistaa, etteivät he mitään ammattilaisia ole.

Ammattitaitoinen myyjä on asiakkaan paras tuki ja turva, ja sellaisiakin onneksi on – esimerkiksi tänä Sari Goodmanin Kookengässä. Hän tunsi puotinsa valikoiman ja selvästikin tiesi kengistä paljon, paljon enemmän kuin esimerkiksi minä. Hän auttoi ja opasti mutta ei tuputtunut.

Hämeenlinnassakin olen aiemmin kohdannut kenkämyyjän, joka yritti myydä ”erityisiin” jalkoihin tavalliset ja täysin sopimattomat jalkineet.

On se harmi ja iso vahinko, jos kaikki erikoiskauppa kohta siirtyy nettiin. Verkkokaupassa asiakaskokemus ei ainakaan vielä nykyisillä ratkaisuilla yllä läheskään samalle tasolle kuin edellä kuvatussa tapauksessa.

Iso plussa palvelusta

Todennäköisesti palaan Goodmanin Kookenkään, kun seuraavan kerran etsin itselleni jalkineita. Sen jälkeen voisi paremmin arvioida esimerkiksi valikoimaa ja hintoja.

Nyt korostui yksilöllinen palvelu. Siitä kiitokset ja iso plussa – oikeastaan täydet pisteet!

Jaa kirjoitus:

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *