Mansikka arvossaan Kankaisten Tilalla

Kankaisten Tila

Hämeenlinnan kesän kiintotähtiin kuuluu Kankaisten Tila. Ihania kotimaisia marjoja kohdellaan siellä niiden arvon mukaan – laatua vaalien ja oheispalveluja kehittäen.


Suurin osa asiakkaista varmaankin suunnistaa Kankaisiin nimenomaan marjojen vuoksi. Vanha navetta pihaterasseineen sopii yhdeksi etapiksi kahvilakierrokselle. Näkemistä ja kokemista riittää myös kokonaisen kesäretken verran

Malliksi maaseutuyrittäjille

KäsityöaittaKankaisista sopisi monen muun maaseutuyrittäjän ja matkailutilan ottaa oppia.

Paikan laatua korostaa juuri se, että suomalainen maaseutu pursuaa kesäaikaan monenmoista yritelmää ja viritelmää. Useimmista valitettavasti puuttuu sekä vahva idea että kunnianhimoinen toteutus.

Keskikesän ruuhkat ovat Kankaisten Tilalla välillä sitä luokkaa, että melkein toivoisi seudulle kunnon kilpailijaa. Sellaiseksi ei kuitenkaan riitä pelkkä mansikkapelto ja myyntikoju.

Kankaisissa on paljon muutakin; voi esimerkiksi:

  • hankkia tilapuodista marjojen lisäksi muitakin pientuottajien herkkuja
  • seurata kotieläinten elämää
  • etsiä vaikkapa mökkituliaisia käsityöaitasta
  • poiketa vain nauttiman hyvät kahvit mansikkakakun tai vohvelin kera.

Maalaistalojen pihapiirejä ja tyhjiä navetoita luulisi olevan muuallakin. Vähintään yhtä tärkeää on kuitenkin ammattitaito ja yrittämisen kipinä. Kankaisten isäntäväellä  niitä näyttää riittävän. Ilman investointejakaan näin vetovoimainen kohde ei synny.

Esimerkillistä on paikan siisteys sekä ulkona että sisällä.

Mansikoissa valtava laatuero

Mansikoiden laadussa Kankaisten tila pesee kaiken maailman marketit ja pihamyynnit. Tulin tänäkin kesänä testanneeksi asian ihan itsetyhmyyttäni ja laiskuuttani.

Sattui olemaan yhtenä päivänä asiaa Tiiriöön, joten sorruin ostamaan sieltä myös vähän marjoja. Jokohan nyt uskoisin, ettei kannata?

Tiiriön Citymarketin pihalta ostettu mansikkalitra, jonka kuljetin kotiin kylmälaukussa, homehtui jääkaapissa yhdessä yössä. Kankaisten marjat sitä vastoin ovat syöntikelpoisia ja jopa maukkaitakin vielä useamman päivän säilytyksen jälkeen.

Ei tarvitse olla elintarviketieteen maisteri ymmärtääkseen syyn laatueroon: Kankaisissa marjat tulevat suoraan pellolta kylmäsäilytykseen. Tiiriössä ne taas odottavat ostajia kesäpäivän lämmössä.

Olennainen osa Kankaisten tarjontaa on marjojen itsepoiminta. Sitä ei kuitenkaan ole tullut kokeiltua.

Syntisen hyvät kakkukahvit

Kesän kohokohtiin on vuosia kuulunut nautinnollinen hetki Kankaisten kahvilassa: ihanaa mansikkakakkua talon omasta keittiöstä ja kunnon kahvia Kaffa Roasteryn valikoimista.

Muuan mukavuudenhaluinen mökkiemäntä kuskasi yhteen aikaan vieraansa aina lounaan jälkeen Kankaisiin kakkukahville. Niin se hyvä kello kuuluu: tila sai noiden kahvihetken kautta monta uutta vakioasiakasta.

Kahvittelun jälkeen puodista yleensä löytyy kotiin tai tuliaisiksi jotakin ruokaa tai juomaa, jota ei ole tarjolla joka lähimarketissa. Pieneen hyllytilaan on saatu sopimaan yllättävänkin monipuolisia poimintoja eri pientuottajilta.

Palvelu hämäläiseen tapaan

Asiakasta ei Kankaisissa kohdella ylitsevuotavan ystävällisesti. Hyvä niin; asiallinen, konstailematon kohteliaisuus kyllä riittää. Esimerkkiä ei onneksi ole haettu Etelä-Euroopan viinitiloilta. Aito hämäläisyys sopii tyyliin.

Erityisen kiitoksen Kankaisten tila ansaitsee siitä, että se näyttää joka kesä työllistävän ainakin kahvilassa ja puodissa suomalaisia nuoria. Vaikka henkilöstön ote ei ehkä aina ole ihan yhtä (itse)varma kuin Helsingin ydinkeskustan trendikkäissä kahviloissa, niin tosissaan Kankaisissa huhkitaan asiakkaiden hyväksi.

Paljon plussia Kankaisten Tilalle

+  mainiot marjat
+  laadukasta kahvia ja herkullista kakkua
+  monipuoliset oheispalvelut
+  kesätyöpaikkoja nuorille
+  asiallisen ystävällinen palvelu
+  siisti ja viihtyisä miljöö

Ruuhkaisuus on asiakkaan kannalta miinus, mutta yrityksen näkökulmasta tietysti tavoite. Vuoden tili on tehtävä muutamassa viikossa, vaikka työtä varmasti riittää vuoden ympäri.

Muuten niin siistissä paikassa ei aina ehditä tyhjentää ja pyyhkäistä kahvilan pöytiä ihan riittävän usein. Asiakkaatkin voisivat tosin vähän välttää sottaamista ja ainakin kantaa käytetyt astiat niille varattuun paikkaan.

Jaa kirjoitus:

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *